http://blogs.channel4.com/paul-mason-blog/impact-social-media-israelgaza-conflict/1182
artikel ini menjawab soalan bagaimana isu di gaza kali ini mendapat perhatian yg sangat hangat. malah buat diri pun, ini kali pertama saya sendiri turut mengeshare apa yg dishare orang ramai. macam menyemak je,,sorang nak share semua nak share. tapi itulah yg sya sering buat sekarang wakaka. bukanlah kerana baru sedar ke apa, malah sya dah mula boikot sejak 2009 lagi apatah lagi mendoakan. kenapa concern sya kini menjerumus kpda share2 ni? nahhh hadam status ini;
we always blame the media while we live in an era where we are the media.
nampak tak? kadang tu kita (fokus; saya) sering persalahkan media. media ni belum kenal maka tak tahu. diorang ni hanya agent penyebar propaganda je. percayalah. diorang tak tipu tapi hanya putar belit ataupun sorokkan kebenaran. pendek kata; brainwash. haaa. kalau otak dah kena basuh, maka mulalah membuta ikut. benda salah pun dikatakan betul, dan sebaliknya. erti kata lain, fanatisme atau sokong membabi buta.
we are the media.
nampak tak ayat tu? kita media? camne plak tu kan sedangkan kita ni student kena study,,tak un pekerja kena lah kerja je cari duit...media punya kerja nak sebarkan maklumat tu serahkan pada wartawan2 dan pemberita dan akhbar. hahaha...wehh ingat senang ke nak jadi orang media. saya sendiri biro media pun, dah terasa bebannya.
pertama, dari segi kebenaran maklumat. samada sumber mahupun cara penyampaian. kadang tu terpaksa kumpul sumber drpda beberapa orang,,dan tak semua fakta boleh dikongsi, ada yg perlu ditapis ada yg tak boleh sebar. semua tu kena tahu. then cara penyampaian, jangan sampai menimbulkan salah faham dan caranya perlu selari dgn audiens kita.
kedua, audiens. tak guna un sebar maklumat/info tapi takde orang dengar. so kat sini kreativiti atau bakat memainkan peranan yg sangat penting. menulis? bercakap? poster? video? asalkan boleh tarik audiens then takde lah syok sendiri jek. kalau xde audien cam bercakap kat dinding kott...
tu la sedikit sbyk pengalaman sebgai biro media. tapi kita sebagai media; dengan erti kata lain; social media. kalau gov's media kita rasa tak berguna, maka mainkan peranan kita.
abuse it!
No comments:
Post a Comment