Tahukah fakta tersebut?
Dalam bahasa moden, kisah ni paling tular dalam Quran.
Dalam surah Al-Baqarah, Taha, Al-Araf, Al-Qasas diceritakan secara terperinci. Malah kita membacanya setiap jumaat, iaitu kisah Musa & Khidir dalam al-Kahfi.
Jadi mari kita perhatikan...
Beberapa post lepas saya ada berkongsi inspirasi kisah Nabi Musa as. Disebabkan saya dalam tempoh beberapa minggu ni, telah mendapat tambahan info maka saya delete semula post berkenaan dan menulis post baru ini, agar lebih kemas, pendek dan padat.
Sekurang-kurang untuk saya rujuk kembali satu hari nanti. Bismillah..
PERLU DIFAHAMI
..bahwa apabila banyak diceritakan dalam Al-Quran, menunjukkan isyarat bahwa Allah mahu kita mengambil iktibar daripada perjalanan hidup baginda. Merenungi bagaimana baginda menghadapi segala rintangan dan mehnah dakwah.
1) Nabi Musa AS adalah kalimullah (Nabi yang boleh berdialog secara langsung dengan Allah). Baginda juga termasuk dalam kalangan 5 ulul azmi, iaitu Rasul yang paling teruk ujian dakwahnya.
2) Ujian masyarakat.
Ini sangat mirip dengan kondisi yang dialami oleh Nabi Muhammad saw dan kaum muslimin selepas baginda. iaitu ujian masyarakat.
Setiap rasul dan nabi ada ciri khusus dakwah mereka yang boleh kita ambil pengajaran. Contoh Nabi Ayub menghadapi cabaran sakit. Nabi Sulaiman cabarannya adalah kemewahan. Nabi Ibrahim diuji dengan kekeluargaan. dll.
Nabi Musa AS bahkan selepas terpaksa berhadapan dengan Firaun, kemudian diuji pula dengan keras kepala, keangkuhan dan kesombongan bani Israel.
Jadi, saat umat ini dilanda berbagai masalah, ayuh, kita belajar daripada kisah Nabi Musa as. Berbalik kepada ajaran utama, yakni Al-Quran.
Menurut ahli tafsir, Nabi Musa berdakwah kepada Firaun selama 40 tahun. Selepas Firaun dibinasakan, terpaksa pula hidup dengan bani Israel yang degil. Gila kan?
3) Semangat juang yang tinggi (tambahan dari point di atas)
Walaupun mempunyai kelemahan dalam berbicara. Duji dengan rasa gemuruh. Khawatir akan ketidakfasihan menjadi penghalang seruan dakwahnya sampai kepada Firaun.
Namun itu tidak melemahkan baginda untuk berdakwah. Apa yang dilakukan baginda adalah berdamai dengan kelemahannya. Baginda tidak meminta Allah untuk membuat lidahnya fasih (walaupun itu tidak mustahil bagi Allah). Yang dilakukan baginda adalah usaha yang manusiawi, iaitu meminta pembantu, iaitu Nabi Harun as yang dikenali dengan kepetahan berbicara. Kisah ini termaktub dalam Surah Al-Qasas.
4) Nabi Musa adalah ahlul hajb
Hijab bermaksud dinding dan tabir. Ahlul hajb bermaksud orang yang dihijab, maksudnya manusia biasa tanpa ada "superpower". Sama seperti kebanyakan dari kita hari ini.
Berbeza pula dengan ahli kasyf, iaitu manusia yang mempunyai kelebihan (dengan izin Allah) untuk mengetahui perkara ghaib. Tingkatan kasyf ini merupakan tingkatan tertinggi dalam sufisme. Sumber
Jadi sudah pasti ahli kasyf lebih mulia dan tinggi dari ahli hijb. Logika yang biasa.
Tapi...
bukan semua.
AMBILLAH INSPIRASI
Menurut Syeikh Tantawi, ahli hijab boleh berada pada kedudukan lebih tinggi daripada ahli kasyf apabila dia melakukan kerja dakwah;
“Kedudukan yang lebih tinggi dari itu adalah kedudukan para rijal yang dibentuk oleh Allah swt dan dipilih diantara makhluq-Nya, mereka dipilih oleh Allah swt untuk memusnahkan kerusakan, menghilangkan kezhaliman, menghidupkan api keimanan di dalam hati setiap orang, serta menyebarkan ukhuwwah diantara orang-orang yang beriman, hingga da’wah ini menjadi kuat dan mampu mengangkat nama Allah di atas bumi dan mampu menghadapi orang-orang zhalim yang membuat kerusakan”.
Inilah yang dipelajari daripada kisah Nabi Musa (ahli hijb) dan Nabi Khidir (ahli kasyf). Walaupun kita tidak ada kasyf, kita masih ada peluang untuk menjadi hamba yang terbaik.
Dalam bahasa moden, kisah ni paling tular dalam Quran.
Dalam surah Al-Baqarah, Taha, Al-Araf, Al-Qasas diceritakan secara terperinci. Malah kita membacanya setiap jumaat, iaitu kisah Musa & Khidir dalam al-Kahfi.
Jadi mari kita perhatikan...
Beberapa post lepas saya ada berkongsi inspirasi kisah Nabi Musa as. Disebabkan saya dalam tempoh beberapa minggu ni, telah mendapat tambahan info maka saya delete semula post berkenaan dan menulis post baru ini, agar lebih kemas, pendek dan padat.
Sekurang-kurang untuk saya rujuk kembali satu hari nanti. Bismillah..
PERLU DIFAHAMI
..bahwa apabila banyak diceritakan dalam Al-Quran, menunjukkan isyarat bahwa Allah mahu kita mengambil iktibar daripada perjalanan hidup baginda. Merenungi bagaimana baginda menghadapi segala rintangan dan mehnah dakwah.
وَفَتَنَّاكَ فُتُونًاPENGAJARAN UNTUK DIAMBIL
dan kami beri cubaan kepadamu (dengan) berbagai cubaan.
Taha20:40
1) Nabi Musa AS adalah kalimullah (Nabi yang boleh berdialog secara langsung dengan Allah). Baginda juga termasuk dalam kalangan 5 ulul azmi, iaitu Rasul yang paling teruk ujian dakwahnya.
2) Ujian masyarakat.
Ini sangat mirip dengan kondisi yang dialami oleh Nabi Muhammad saw dan kaum muslimin selepas baginda. iaitu ujian masyarakat.
Setiap rasul dan nabi ada ciri khusus dakwah mereka yang boleh kita ambil pengajaran. Contoh Nabi Ayub menghadapi cabaran sakit. Nabi Sulaiman cabarannya adalah kemewahan. Nabi Ibrahim diuji dengan kekeluargaan. dll.
Nabi Musa AS bahkan selepas terpaksa berhadapan dengan Firaun, kemudian diuji pula dengan keras kepala, keangkuhan dan kesombongan bani Israel.
Jadi, saat umat ini dilanda berbagai masalah, ayuh, kita belajar daripada kisah Nabi Musa as. Berbalik kepada ajaran utama, yakni Al-Quran.
Menurut ahli tafsir, Nabi Musa berdakwah kepada Firaun selama 40 tahun. Selepas Firaun dibinasakan, terpaksa pula hidup dengan bani Israel yang degil. Gila kan?
3) Semangat juang yang tinggi (tambahan dari point di atas)
Walaupun mempunyai kelemahan dalam berbicara. Duji dengan rasa gemuruh. Khawatir akan ketidakfasihan menjadi penghalang seruan dakwahnya sampai kepada Firaun.
Namun itu tidak melemahkan baginda untuk berdakwah. Apa yang dilakukan baginda adalah berdamai dengan kelemahannya. Baginda tidak meminta Allah untuk membuat lidahnya fasih (walaupun itu tidak mustahil bagi Allah). Yang dilakukan baginda adalah usaha yang manusiawi, iaitu meminta pembantu, iaitu Nabi Harun as yang dikenali dengan kepetahan berbicara. Kisah ini termaktub dalam Surah Al-Qasas.
4) Nabi Musa adalah ahlul hajb
Hijab bermaksud dinding dan tabir. Ahlul hajb bermaksud orang yang dihijab, maksudnya manusia biasa tanpa ada "superpower". Sama seperti kebanyakan dari kita hari ini.
Berbeza pula dengan ahli kasyf, iaitu manusia yang mempunyai kelebihan (dengan izin Allah) untuk mengetahui perkara ghaib. Tingkatan kasyf ini merupakan tingkatan tertinggi dalam sufisme. Sumber
Jadi sudah pasti ahli kasyf lebih mulia dan tinggi dari ahli hijb. Logika yang biasa.
Tapi...
bukan semua.
AMBILLAH INSPIRASI
Menurut Syeikh Tantawi, ahli hijab boleh berada pada kedudukan lebih tinggi daripada ahli kasyf apabila dia melakukan kerja dakwah;
“Kedudukan yang lebih tinggi dari itu adalah kedudukan para rijal yang dibentuk oleh Allah swt dan dipilih diantara makhluq-Nya, mereka dipilih oleh Allah swt untuk memusnahkan kerusakan, menghilangkan kezhaliman, menghidupkan api keimanan di dalam hati setiap orang, serta menyebarkan ukhuwwah diantara orang-orang yang beriman, hingga da’wah ini menjadi kuat dan mampu mengangkat nama Allah di atas bumi dan mampu menghadapi orang-orang zhalim yang membuat kerusakan”.
Inilah yang dipelajari daripada kisah Nabi Musa (ahli hijb) dan Nabi Khidir (ahli kasyf). Walaupun kita tidak ada kasyf, kita masih ada peluang untuk menjadi hamba yang terbaik.
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَKita mahu jadi yang terbaik di sisi Allah bukan?
“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: “Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?” (QS. Fushshilat: 33)
No comments:
Post a Comment